Followers

Saturday, July 30, 2011

Nilai Keemasan Anak Muda


Orang tua perlu menerima hakikat bahawa bumi ini mereka pinjam daripada orang muda. Manusia bukan mewarisi bumi ini daripada orang terdahulu,tetapi mereka meminjam bumi ini untuk generasi seterusnya.
Lonjakan orang muda lebih jauh daripada orang tua.Walaupun perlu diakui bahawa golongan ini kontang dari aspek pengalaman,tetapi mereka ghairah mencari pengetahuan.Apabila mereka berpengetahuan,mereka akan meledakkannya untuk membiarkan semua orang dapat merasai kehebatannya.

Golongan muda ini perlu belajar.Mereka bukan setakat perlu belajar di kelas,makan ketika lapar, membuat tugasan kerja sekolah dan tidur.Itu hanyalah kehidupan sempit yang memendamkan perasaan inkuiri yang sulit.Sebenarnya pembelajaran orang muda lebih luas daripada itu. Nilai keemasan orang muda bergantung kepada bakat dan  kebolehan yang perlu dibuktikan. Bukan yang diperam dan disimpan.

Masalah yang menghimpit golongan  muda ini kerana mereka tidak mempunyai ruang dan peluang yang mencukupi.Mereka dahagakan sesuatu yang boleh membuktikan nilai keemasan mereka.Bakat mereka.Kebolehan mereka.Minat mereka.Mereka terkapai-kapai di lembah yang luas,memaut tali yang tiada asas,memijak bumi yang keras.Mereka memerlukan satu medium khas untuk membuktikan bahawa mereka sebenarnya berbakat.Mereka sebenarnya berpengetahuan.

Mereka sebenarnya mempunyai nilai keemasan.

Maka dengan itu,Persatuan Blogger Remaja Malaysia  merupakan salah satu daripada medium bagi mereka menyuarakan pengetahuan. Persatuan  ini bukan sahaja bakal sarat dengan infomasi dan pendekatan dakwah kotemporari,tetapi ianya merupakan satu bukti dan saksi,bahawa golongan muda mempunyai kekuatan untuk beraksi mengikut acuan sendiri.

Biarkan blogger-blogger muda ini bertiti.Jika kesalahan yang ketara diperhati,harap dimaafi supaya anak-anak muda itu tidak mudah berputus asa dan makan hati.Teguran atas kesalahan dan tunjuk ajar atas kesilapan amat dihargai kerana barisan anak muda inilah yang akan memacu kegemilangan  nasional,bangsa dan agama suatu hari nanti.

Persatuan Blogger Remaja Malaysia,himpunan ledakan minda generasi muda yang berpengetahuan. Menjadi bukti dan saksi nilai keemasan. 

No comments: